Selecteer een pagina

Onder het motto “The Boy’s are Back in Town” begon het race weekend van de Historic GP voor DHG Racing. Het weekend op Circuit Zandvoort begon onder sterk wisselende weersomstandigheden, wat het soms wel lastig maakte op de baan.

De eerste race op zaterdag was voor Olivier met de Mustang. Ondanks startend vanaf P13 door een straf wist Olivier goed weg te komen in de stromende regen waarna hij gelijk een top 3 rondetijd reed. Door de vele incidenten werd de race al na 5 rondes stil gelegd. Net daarvoor was Olivier al uitgevallen door water in de ontsteking, geen finish dus in race 1 NKHTGT.

De volgende race was voor David en Olivier samen in de AC Cobra Daytona waar ze een 2 de trainingstijd hadden neergezet. David nam de start voor zijn rekening en kwam in zwaar gevecht met Nicky Pastorelli in de Ferrari, die hij heel goed achter zich wist te houden. David en zijn Daytona kregen het moeilijker door een losgeschoten bougiekap waarna hij de pits moest opzoeken voor zijn verplichte stop. Olivier nam het stuur over, met de bougiekap erop wist hij weer supersnelle rondes neer te zetten. Op het rechte eind bij het aanremmen voor de Tarzan bocht bleef het plotseling het gas hangen. Door Olivier zijn razendsnelle reactie wist hij de Cobra nog op de baan te houden en moest daarna helaas de pits opzoeken.

Zondagmorgen vroeg 08:00 uur was de start van de 1-uurs race voor Olivier met de Alfa GTA. Startend vanaf P7 baande Olivier zich snel naar voren en wist hij zich al snel te mengen in de top 3 tussen de Mini’s en Ford Cortina’s. Door een iets te snelle start kreeg hij een 5 sec straf aan zijn broek, wat gelukkig geen invloed had dankzij een 9 seconden voorsprong op nummer twee. Uiteindelijk resulteerde deze zwaarbevochten race met Steve Soper in de overwinning. Voor Olivier een mooie beker en nog mooier een fantastisch Chopard horloge in the pocket; de eerste overwinning van het weekend was binnen.

Een van de hoogtepunten blijft de race met de Lola T70 die de laatste tijd steeds meer tegenstand krijgt van de kleinere sportscars. Met een P7 kwalificatie ging David heel goed van start en wist al snel op P2 voorbij te komen. Helaas kreeg hij een drive through door een te vroege start. Na de pitstop wist David zich weer goed naar voren te rijden om uiteindelijk 3 de in klasse te worden en P7 algemeen.

Als afsluiter van de dag mocht Olivier nog een maal achter het stuur kruipen van zijn Ford Mustang waarbij hij van P34 moest starten. Hij wist met de Mustang meer dan 20 plaatsen goed te maken ondanks een niet helemaal goed remmende auto. Olivier kwam als 2 de in zijn klasse over de eindstreep en 11 de overall.

Uitslagen Historic GP

NKHTGT Race 1

  1. Shovlin Jaguar
  2. Abbring Mini
  3. Lewis Min

Uitgevallen Olivier Hart

NKHTGT Race 2

  1. Newall Jaguar
  2. Campagne Corvette
  3. Schluchter Lotus

P11 Olivier Hart Mustang

Gentleman drivers

  1. Lockie Cobra
  2. Pastorelli Ferrari
  3. Soper Lotus

Uitgevallen Hart/Hart Cobra

Pre’66 Touring Cars

  1. O. Hart Alfa GTA
  2. Soper Lotus Cortina
  3. Middlehurst Mini

FIA Hist.Sports Cars

  1. Bradshaw Chevron
  2. Voyages Hadfield Lola
  3. Rossi Abart Osella

P7 David Hart Lola