vallelunga dhg racing

David en Olivier Hart hebben tijdens de Vallelunga Classic uitstekend gepresteerd. Het vader-en-zoon duo kwam in Italië uit in de Classic Endurance Racing 1 en Sixties’ Endurance en verlieten uiteindelijk het circuit met twee pole-positions, twee snelste rondes, een zege en het idee dat er nog steeds meer in had gezeten.

Tijdens de vrije training en de kwalificatie was al duidelijk dat de DHG Racing Lola T70 MK3/B uitstekend tot zijn recht kwam op het circuit dat in 1959 gebouwd werd net buiten de Italiaanse hoofdstad. Gewapend met de Britse sportscar zette Olivier Hart een ijzersterke 1:41.879 neer, bijna vier tiende van een seconde sneller dan Martin O’Connell in een McLaren M8C.

David Hart startte de wedstrijd dus van pole-position op zondag middag en kwam zo goed uit de startblokken dat de donker-groene Lola bijna vier seconden voorlag na een ronde racen. Met een razendsnel racetempo, dat in de kwalificatie goed had geweest voor een plek op de eerste startrij, liep Hart ronde na ronde weg bij de concurrentie dat op een halve ronde achterstand gereden werd. Na zeventien ronden racen kon David dan ook zonder druk het stuur overgeven aan Olivier die de dominantie van DHG Racing in de 60 minuten durende race voortzette en vaak meer dan een seconde sneller was dan de dichtstbijzijnde concurrentie. De snelste ronde in de race in de voorlaatste ronde was het beste bewijs van een overtuigend optreden op Vallelunga.

Na 34 ronden racen finishten David en Olivier met ruim 53 seconden voorsprong dan ook als eerste, voor Emmanuel Brigand in een Chevron B19 en Armand Mille in een Lola T212.

 

vallelunga dhg racing

Ook in de Sixties Endurance wedstrijd, gehouden op zaterdagmiddag mocht de DHG Racing Shelby Cobra 289 van pole-position vertrekken dankzij een geweldige kwalificatieronde van Olivier. In het ruim veertig auto’s tellende startveld nestelde David zich als derde in het gevecht om het podium, vlak achter Christophe van Riet en Henri Moser die eveneens gewapend waren met een machtige Cobra. David bleek makkelijk in staat om de kop te volgen maar besloot geen risico’s te nemen in de Romeinse hitte. Dat het tempo goed was bleek wel uit de snelste ronde die in de eerste fase van de race door David neergezet werd en het team leek dan ook in een perfecte positie te liggen om in de tweede helft van de wedstrijd toe te slaan.

Echter kwam die kans niet want nadat Olivier het stuur had overgenomen bleek een achterband langzaam maar zeker de geest te geven en toen het gehele loopvlak desintegreerde kon Olivier niet anders dan de pits wederom opzoeken. Gewapend met nieuw rubber en de noodzaak om de aanval in te zette deed Olivier precies dat, met de snelste ronde van de race tot gevolg. Helaas gooide een probleem met een aandrijfas roet in het eten en ditmaal definitief waardoor de Cobra de finish niet zag.

Dat de Cobra snel genoeg voor de zege was geweest bleek naderhand want niet alleen was Olivier’s rondetijd de snelste in het veld maar ook David was slechts een paar tiende langzamer waardoor de combinatie de twee-uurs race echt had kunnen winnen.

De eerstvolgende wedstrijd voor DHG Racing is al aanstaand weekend tijdens de Goodwood Revival waar het team opnieuw in verschillende klassen gaat strijden om de zege.

vallelunga dhg racing