De laatste race op Spa Francorchamps met de spectaculaire 6 uurs race en de races van de Masters Series blijven altijd een mooie uitdaging op dit prachtige circuit in de Ardennen. De wisselende weersomstandigheden blijven een belangrijke factor tijdens dit weekend met zware regenval afgewisseld door zonneschijn.

De eerste wedstrijd van het weekend was voor de Lister Jaguar en met P13 tijdens de training waren we ver weg van een podium voor de race. Soms kan het toch anders uitvallen; door zeer sterk rijden van David op een droge baan tijdens de race en een flitsende pitstop wist hij toch als derde een mooie podiumplaats te pakken.

Het hoogtepunt blijft de 6 uurs race met de beide Cobra’s. De Daytona voor de beide heren Hart met Nicky Pastorelli. De andere Cobra werd bestuurd door een Engels team.Het enorme veld van meer dan 115 auto’s werd overheersd door een grote groep van hele snelle Ford’s GT40’s, wel 14 in totaal. Normaal gesproken is de Cobra de underdog maar een plek op P9 tijdens de training was deze keer het hoogst haalbare en uitzonderlijk goed met een snelste Cobra tijd ooit van 2.48. De start van de race ging perfect. Met onze routinier Nicky Pastorelli achter het stuur wist hij met de Cobra het de GT40’s moeilijk te maken en op P6 het stuur over te dragen aan David Hart. Ook David wist de Cobra verder naar voren te rijden, dit lukte door snelle tijden van 2.48 en door een gunstige pitstop om de auto van brandstof te voorzien. Na een lange stint en liggend op P4 moesten we weer een geplande pitstop maken om het stuur over te dragen aan de jonge Olivier Hart die het succes mocht afmaken. In leidende positie in de klasse ging het helemaal mis, een gebroken drukgroep gooide roet in het eten en de Cobra moest opgeven, Olivier en de rest van het team waren hier niet blij mee einde verhaal en weg podium.

De tweede Cobra had inmiddels ook al opgegeven met aandrijf problemen wat het voor het team allemaal niet makkelijker maakte.

Op zondag was het tijd voor revanche van de dag ervoor. De Lola die slecht had getraind door verkeerde bandenkeuze op een natte baan moest vanaf P15 starten. David nam de start voor zijn rekening en ploegde zich door het veld met de krachtige Lola waardoor hij al snel P6 te pakken had met slechts twee sec. achterstand op de leider. David’s effort mocht niet baten, enige rondes later kreeg hij een klapband waardoor hij de Lola met veel kunst en vliegwerk aan de kant wist te zetten, einde verhaal en helaas nog een podiumplaats gemist.

Uitslagen:

Stirling Moss Trophy

  1. Ward/Smit Lister Jaguar
  2. Gans Lotus 15
  3. Hart Lister Jaguar

Spa 6H race

  1. Ward/Smit Ford GT40
  2. Nolte/Stippler/Funke Ford GT40
  3. Wright/Gans/Wolfe Ford GT40

Uitgevallen Hart/Hart/Pastorelli Cobra Daytona

Masters FIA Sports Car

  1. Voyages/Hadfield LolaT70MK3B
  2. Banks/Banks McLAREN M6B
  3. Deman Chevron B19

Uitgevallen Hart/Pastorelli Lola T70MK3B

spa 6h