spa dhg racing

Het weekend van de Spa Six Hours heeft voor DHG Racing ondanks sterke optredens in elke klasse niet uitgemond in succes. Technische problemen en een enorme dosis pech zorgden er-voor dat het potentieel, met name in de langeafstandswedstrijd, niet ten volle kon worden benut waardoor het team van David Hart zonder zilverwerk bleef in de Belgische Ardennen.

Met ruim tachtig inschrijvers, onder wie de meest succesvolle historische racers, oud Formule 1 coureurs en voormalig Le Mans winnaars aan de start is de Spa Six Hours een van de hoogtepunten van het sei-zoen en niet voor niets een race waar het hele DHG Racing team echt naar uitkijkt. In de kwalificatie bleek de Ford GT40 in handen van David Hart, Olivier Hart en Nicky Pastorelli tot de snelste auto’s in het veld te behoren met een derde tijd in de kwalificatie als resultaat. Belangrijker was nog dat de coureurs, en dus het team als geheel, meer dan snel genoeg bleken om vooraan mee te doen. De start van de wedstrijd was voor Nicky die meer dan een uur aan de leiding ging van de wedstrijd en na tachtig minuten racen ook nog eens de snelste ronde van de wedstrijd neerzette. Pitsstops en tankbeurten zijn in de 6-uurs race natuurlijk nodig en na het overnemen van het stuur was het Olivier die met de grote Amerikaanse sportscar naar het speciale tankstation reed. Met zoveel auto’s aan de start was het niet alleen druk op het circuit, maar ook bij de “refueling station” waardoor Olivier zijn Ford, zoals wel vaker gebeurt, een keer achteruit moest steken. De versnellingsbak van de GT40 ging echter precies op dit moment stuk waardoor Olivier strandde met een in potentieel race winnende auto die alleen nog maar achteruit kon rijden. Een pijnlijke uitvalbeurt nog voordat de duisternis in was gevallen, in een race waarin het DHG Racing team sterk was begonnen, was het enige wat restte.

Foto: Carlo Senten

David en Olivier deelden op Spa-Francorchamps de Lola T70 MK3B in de 60-minuten durende Masters Historic Sports Car wedstrijd. Tijdens de kwalificatie werd er op een droge baan al een 2:29.300 neerge-zet, goed voor de derde startplek in het grote veld waarmee het vader-en-zoon duo een uitstekende uit-gangspositie had voor de wedstrijd die op zondag ochtend werd verreden. Olivier startte de wedstrijd, die op een kletsnat circuit van Spa-Francorchamps verreden werd, en was uitstekend weg. De grote, zware en vooral krachtige Lola bleef dankzij een uitstekende start in het spoor van de koploper en Olivier begon na een aantal ronden langzaam maar zeker de duimschroeven bij de twee auto’s voor hem in de wed-strijd. Met minder dan twee seconden achterstand begon Olivier aan de zevende ronde van de race. Echter dit bleek het hoogtepunt want een probleem met de dynamo zorgde ervoor dat de Lola gepar-keerd moest worden. Een teleurstellend einde van een veelbelovende wedstrijd.

Nicky Pastorelli reed de eerste wedstrijd in de Historic Touringcar Trophy met de Ford Capri en bleek met een auto die DHG Racing nog steeds aan het ontwikkelen is, meer dan in staat om met de beste in het veld mee te kunnen. Een derde tijd in de kwalificatie was voor DHG Racing een prima springplank om voor het podium te vechten maar dat bleek in de wedstrijd net een brug te ver. Een vijfde plek in de tien ronden tellende race was het hoogst haalbare, met name omdat de remmen van de Capri al vroeg in de race begonnen te weigeren. Om veiligheidsredenen werd dan ook besloten om niet deel te nemen aan de tweede wedstrijd in de Historic Touringcar Trophy.

Foto: Carlo Senten

Eenzelfde soort keuze moest gemaakt worden in de gecombineerde Woodcote en Stirling Moss Trophy waar David Hart tijdens de kwalificatie kwam tot de achtste tijd. Bij nadere inspectie bleek de Jaguar motor van de Lister “Costin” de boosdoener. Met de krachtbron op het randje van terminale schade moest ook hier de zware maar juiste beslissing genomen worden om de Lister aan de kant te houden.

En daarmee was het Spa Six Hours weekend voor DHG Racing er een met twee gezichten met aan de ene kant enorm veel potentieel en razendsnelle rondetijden en aan de andere kant enorm veel pech. Maar ook hierbij hoort: “that’s racing”.

Foto: Bob van der Wolf