Silverstone blijft altijd een van de grootste uitdagingen van het raceseizoen. De Engels rijders kennen deze baan op hun duimpje en willen winnen voor eigen publiek. Met de vaste rijders Hart/Hart/Pastorelli was het DHG-team al op woensdag aanwezig om op donderdag uitgebreid te testen met de 5 verschillende raceauto’s.
De kwalificaties waren eigenlijk allemaal zonder problemen verlopen, zodat er niet hele grote technische aanpassingen aan de auto’s gedaan moesten worden. Op de eerste racedag zaterdagochtend was de temperatuur op de baan wel even anders met bijna 20 graden kouder dan donderdag en de regen maakte de baan extra glad.
De eerste race voor David was met de Lister die al enige tijd niet had gereden en de echte speed er de afgelopen raceseizoenen niet echt in de auto kreeg. Tijdens de kwalificatie was David dan ook meer dan tevreden met de power en set-up van de Lister die geprepareerd werd door de nieuwe Tuner Woodham-Mortimer. Dit alles resulteerde in een uitstekende P6, niet ver van de top.
Veelbelovende start
De start van de race in zware regen was veelbelovend; David wist de Lister snel naar voren te rijden en het gevecht aan te gaan met Oliver Bryant in de veel lichtere Lotus 15. Als een vis in het water trotseerde David de Lister door de regen en wist op minder dan een halve seconde de leider Bryant te naderen.Na de pitstop kwam de Lister zelfs op kop en reden de twee een bijzonder spannende race wat uiteindelijk resulteerde in een welverdiende tweede plek.
Later die dag mocht Olivier zijn kunsten laten zien met de Alfa GTA, ook weer in een veld om van te smullen met de beste rijders uit het British Touring Car Championship met o.a. Steve Soper. Olivier had als P2 gekwalificeerd met 0.2 sec afstand van de veel snellere Ford Mustangs die op het rechte eind 30 km/h sneller waren. Het werd een waar spektakel, de kleine GTA in de kofferbak van de machtige Mustang, wat Olivier ronde na ronde wist vol te houden met soms 0.8 sec achterstand op nummer een. Na de pitstop sloeg het noodlot toe voor de kleine GTA, een lekke band vanaf P2 wat waarschijnlijk gevolg was van rotzooi op de baan na een klapper van andere deelnemers eerder in de race.
Als klapstuk op het einde van de zaterdag mochten de Lola’s, McLarens en kleinere Chevrons hun snelheid op de baan laten zien. Nicky had de Lola op P3 neergezet in de tijdtraining. Nu mocht David starten met de Lola in dit geweldige veld met een aantal kleinere sportscars die het hem moeilijk kunnen maken. Ook nu weer een mooie (rollende) start vanaf de tweede startrij met een geweldig veld achter hem aan. P3 werd na een aantal rondes P6. De Lola werd lastiger te besturen door enige onderstuur, maar ook het schakelen gaf onverwachte problemen. Na de pitstop ontdekte Nicky Pastorelli al snel het euvel: een afgebroken schakelstang zorgde voor opgave van de race.
Wisselende omstandigheden
Op zondagmorgen was het de eerste race voor de gloednieuwe Ford Capri die eigenlijk nog maar net klaar was. Tijdens kwalificatie wisten David en Nicky een P13 op de klokken neer te zetten. Door een brake-balance probleem kwamen ze helaas niet verder naar voren in dit ijzersterke veld. De omstandigheden voor de race waren wisselend met een licht natte baan en een droge lijn. De keuze werd gemaakt om op slicks te starten met de uiterst krachtige Capri. David kwam zoals altijd goed weg bij de start en merkte dat de rembalans al een stuk beter was waardoor hij met een aantal slimme inhaalacties op P8 kon komen. Na de pitstop nam Nicky Pastorelli het stuur over van de Capri en merkte het voordeel van de aanpassingen direct, waardoor hij de rondetijden van de training met bijna twee seconden verbeterde. In lap 19 viel de finish voor de Capri waardoor Hart en Pastorelli tweede in de klasse werden en vierde overall.
In de middag mocht de AC Cobra zijn kracht bewijzen. Wederom in een oppermachtig veld met bijna 60 raceauto’s wist Olivier als pole te kwalificeren met 0.6 sec voorsprong op nummer twee van het veld. David en Olivier moesten hun borst nat maken, ze wisten dat het een Titanenstrijd zou worden in de Masters race. David nam de start voor zijn rekening en Olivier moest het afmaken om het schavot zo hoog mogelijk te betreden. David wist het hele veld de eerste rondes voor te blijven, maar nummers twee en drie zaten boven op zijn staart wat het zeker niet makkelijk maakte. Ook zorgde een beuk van Minshaw nog voor een uitstapje door het gras waardoor David terugviel, hij wist terug te klauteren naar P2 toen hij de pits opzocht. Nu was het de beurt aan Olivier om het allemaal af te maken, iets wat hij ook deed met een snelste ronde aan het einde van de race met meer dan 0.6 seconden wist hij de Cobra op een fantastische tweede plek over de finishlijn te brengen.
Uitslagen Silverstone Classic:
RAC Stirling Moss Trophy
- Bryant Lotus 15
- David Hart Lister Costin
- Nuthhall/Wood Lister
Transatlantic Trophy pre ’66 Tiuring cars
- Fenn/Hill Ford Mustang
- Davies Ford Mustang
- Wolfe Ford Cortina
Uitgevallen Olivier Hart (lekke band)
Yokohama Trophy Hist.Sports Cars.
- Banks McLaren M6B
- Pearson Lola T70
- Ferraro Lola T292
Uitgevallen David Hart/Pastorelli (bak)
Hist. Touring Car Challenge
- Lyons Ford Sierra
- Davies Ford Sierra
- Dance Ford Capri
- Hart/Pastorelli Ford Capri (second in class)
Int. Trophy Classic GT Cars pre’66
- Thomas/Lockie AC Daytona Coupe
- Hart/Hart AC Daytona Coupe
- Dodd/Dodd E-Type Jaguar